סניף תל אביב ראול ולנברג 18 בנין C קומה 2
050-5264265 | לשיחה עם הקליניקה

הסרת עודפי עור ומתיחת זרועות וירכיים

הסרת עודפי עור- מתי ולמה?

אז עשיתם את הצעד הגדול וירדתם משמעותית במשקל. בין אם עשיתם זאת באמצעות ניתוח בריאטרי (הנקרא בשפת העם “ניתוח קיצור קיבה”), בין אם עשיתם זאת באמצעות דיאטה מאוזנת ופעילות גופנית, ובין אם רק הורדתן משקל רב שהעליתן במהלך ההיריון– אין ספק שלא היה מדובר בדרך קלה, ושאתם רק עכשיו מתחילים ליהנות מתוצאותיה. לצערנו, לירידה המשמעותית במשקל מתלוות לעתים גם תופעות לוואי לא נעימות, כאשר המציקה ואף המובחנת ביותר מכולן היא תופעת העור העודף. בדיוק כמו בלון שהלך ונמתח, ונשאר מדולדל ועייף כאשר רוקנו אותו מהאוויר, כך מגיב גם עור הגוף שלנו כאשר הוא מתרוקן במהירות מן השומן שמילא אותו בעבר. רוב המטופלים מעידים על עודפי עור מרובים, מציקים, שלא מאפשרים להם ליהנות עד הסוף מן הירידה במשקל וממש מפריעים לחייהם. הפתרון לבעיה זו? ניתוח להסרת עודפי עור ומתיחה של האזורים הרפויים כמו ירכיים וזרועות.

 

ההחלטה על ביצוע ההליך

הכל מתחיל בירידה במשקל. במידה ובחרתם לעבור תהליך ירידה עצמאי, יתכן ולא תהיו מודעים לאפשרות של עודפי עור מרובים, ואפילו יתכן שלא תסבלו מהם בצורה חמורה, שכן ירידה איטית במשקל מאפשרת לעור לחזור לעצמו בצורה טובה יותר. אך אם בחרתם ללכת בדרך הניתוח הבריאטרי, כנראה שתכירו מקרוב את התופעה, ואפילו תשמעו עליה טרם הניתוח מפי הרופא המנתח. כאשר מורידים משקל בצורה מהירה, לעור אין זמן לחזור לעצמו, והוא מאבד את האלסטיות שלו ונשאר רפוי ותלוי על האיברים בגופנו שהיו מלאים קודם לכן, מה שגורם למראה לא אסתטי ולחוסר יכולת ליהנות מתוצאות ההורדה במשקל. מסיבה זו, פעמים רבות מלווה הניתוח הבריאטרי בניתוח להסרת עודפי עור, אשר כמובן מתבצע רק לאחר שהושלם תהליך הירידה והמטופל התייצב על משקל סופי.

 

סוגי המטופלים המגיעים אל הניתוח

המטופלים המגיעים אל הניתוח מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות – אלה המעוניינים להסיר עודפי עור מסיבה אסתטית, ואלה המעוניינים להסיר עודפי עור מסיבה פיזית. על הסיבה האסתטית כבר דיברנו – העור רפוי ונפול, לא מאפשר למטופל חופש בבחירת לבוש ולא מאפשר לו לשמוח על ההורדה הרצינית במשקל. הסיבה הפיזית מתגלה רק לאחר התמודדות עם העור העודף ובה מגלה המטופל כי העור גורם להזעת יתר, לפטרת המתפתחת באזור הקפלים ועלולה להפוך לפטרת כרונית, לפצעי עור וכיבים המתפתחים בין הקפלים, ואף לריח גוף רע במיוחד. הסיבות הללו מביאות את המטופלים לרצות להיפטר כמה שיותר מהר מעודפי העור ולקבל גוף מתוח, רענן ובריא. אל הניתוח מגיעים מטופלים אשר סיימו את תהליך ההרזיה, ולא נמצאים במהלכו, כמו גם נשים אשר סיימו את תקופת ההריונות והלידות שלהן ומעוניינות לקבל את גופן הצעיר בחזרה.

 

הכנה לפני הניתוח

טרם הניתוח, יתבקשו המטופלים המעוניינים לעבור אותו לבצע סדרה של בדיקות דם. לרוב, כאשר מטופלים מגיעים אל הניתוח לאחר ניתוח בריאטרי, גופם נמצא במצב של חוסרים ואי איזון, בשל הירידה המהירה. בבדיקת דם יתגלו חוסרים תזונתיים אלו וניתן יהיה לאזן אותם טרם הניתוח על מנת לקבל תוצאות טובות יותר. המטופלים יתבקשו שלא ליטול תרופות מדללות דם (ביניהן גם ויטמינים שונים ותרופות הומאופתיות) ואף להפסיק לעשן, באם הם מעשנים, כחודש טרם הניתוח. הפסקת העישון תסייע לצלקות להחלים מהר יותר. ביחד עם המטופל תבנה תוכנית ניתוחית שתדגיש את האזורים אותם יש למתוח ולהסיר מהם עור, ויתבצע תיאום ציפיות עם המטופל שיבהיר לו כיצד עתידות להראות התוצאות הסופיות.

 

כיצד מתבצע הניתוח?

מטרת כל הניתוחים הללו היא בעצם ליצור מהעור בד חלק, מתוח וצעיר, אך הפעולה המתבצעת בכל אזור בגוף היא מעט שונה. העבודה והחתכים הנדרשים במתיחת הזרועות שונים מבמתיחת הירכיים, ובהתאם ישתנה גם משך הניתוח וגם דרך ההחלמה.

 

מתיחת זרועות

אזור הזרועות הוא אזור שסובל לא מעט כאשר מתרחשת ירידה משמעותית במשקל. קשה מאד לחטב את האזור הזה, במיוחד אם הוא היה גדול באופן משמעותי טרם הירידה, ולעתים, למרות מאמצים רבים הכוללים תרגילים לחיזוק הזרועות, עדיין נותרים המטופלים עם עור עודף רב שאינו מאפשר להם להתלבש כאוות נפשם, ויכול אף לגרום להזעה ולאי נוחות משמעותית.

 

מהלך הניתוח

הניתוח עצמו הוא ניתוח די פשוט ואורך בדרך כלל עד שעתיים. בניתוח יכולים להתבצע שני סוגים של חתכים – חתך הממוקם בתוך בית השחי, או חתך הממוקם לכל אורך החלק הפנימי של הזרוע ולעתים אפילו עד לצדי החזה. החתך המינימלי יותר, בבית השחי, הוא זה שתבחר בו הרופאה המנתחת במידה ומדובר במטופל שאינו סובל מעודפי עור עצומים. דרך חתך זה שואבת המנתחת שומן על מנת לעצב את הזרוע ומסירה את עודפי העור המיותרים. הצלקת מוסתרת שכן היא ממוקמת בתוך בית השחי וההחלמה אינה מורכבת. את החתך השני תבצע המנתחת רק על מטופלים הסובלים מכמות עור עודף משמעותית וגם כאן יתכן ותשלב שאיבת שומן על מנת לעצב את הזרוע בצורה יפה. דרך החתך תפריד המנתחת את רקמות העור מהשריר, תחזק את השריר ותפטר מהעור העודף. הניתוחים הללו מתבצעים כמובן תחת הרדמה כללית, ולרוב אין צורך להישאר לאשפוז לילה אחריהם, במידה והכל התנהל כשורה.

 

מתיחת ירכיים

אזור הירכיים הוא אזור מעט מורכב לנתח, כשם שהוא אזור מורכב לחטב גם ללא ניתוח. נשים רבות מתלוננות על הצטברות שומן ועור דווקא באזור זה ועל חוסר יכולת להיפטר מאותו שומן עודף, גם לאחר פעילות ספורטיבית מרובה. העור העודף באזור יכול להוות אי נוחות גדולה, ליצור שפשפות ופצעים בעור, ולגרום לתחושה לא נעימה מהפן האסתטי.

 

מהלך הניתוח

מטרת הניתוח היא להצר את היקפי הירכיים, לעצב את המראה שלהן ולהיפטר מכל עור מיותר.  גם כאן ישנם כמה סוגי חתכים שונים שיכולים להתבצע. חתך קטן באזור המפשעה בלבד יתבצע כאשר מדובר במטופלים עם עודפי עור מינימליים יחסית הממוקמים בעיקר באזור הירך הפנימית. חתך נוסף לכל אורך הירך הפנימית יתבצע אצל מטופלים הסובלים מכמות עור עודף משמעותית יותר, והוא מאפשר למנתחת גישה טובה יותר ולכן תוצאות עיצוב וחיטוב יפות והדוקות יותר. במידה וקיימים עודפי שומן משמעותיים, תבחר הרופאה לבצע שאיבת שומן כשלב ראשון לניתוח, ובשלב השני, לבצע את ניתוח המתיחה.

 

מיד לאחר הניתוח

לאחר הניתוח יעבור המטופל לחדר התאוששות למספר שעות ואז יתאשפז במחלקה. בהתאם לסוג הניתוח אותו עבר המטופל, ולהתאוששות שלו לאחריו, יוחלט אם להשאיר את המטופל להשגחה במשך הלילה או לשחרר אותו לביתו. אזור הניתוח יהיה מכוסה בתחבושות, כמו גם תחבושות לחץ מיוחדות השומרות על האזור מחוטב ואיתן יצטרך המטופל להתהלך במשך תקופה מסוימת. יתכן ואל אזור הניתוח יהיו מחוברים נקזים שינקזו את הפרשות הניתוח. מטופלים אשר עברו מתיחת ירכיים יוכלו לחזור להליכות עדינות כיומיים אחרי הניתוח.

 

התאוששות והחלמה ראשונית

בשני המקרים, הן בניתוח ירכיים והן בזרועות, ידרשו המטופלים להימנע מכל פעילות מאומצת במשך שבוע עד עשרה ימים. לאחר תקופת הזמן הזו, בה כנראה גם יוסרו החבישות על הפצעים, יישארו המטופלים עם חבישת לחץ על האזור, אך יוכלו לחזור לשגרה. פעילות מאומצת תוכל להתרחש רק כשישה שבועות לאחר הניתוח. הנפיחות באזור תחל לרדת לאט לאט, וכך גם שטפי דם במקום, אם נוצרו כאלה.

 

הסתגלות בשנה הראשונה

לאחר כשישה שבועות יוכלו המטופלים לחזור לשגרה מלאה, להוריד את חבישות הלחץ ולהתנהל כרגיל, אך הצלקות ישתטחו ויתבהרו רק בין חצי שנה לשנה לאחר הניתוח.

 

סיכונים אפשריים

ישנם כמה סיכונים עיקריים בניתוחים מסוג אלה והם: נטייה לדימום רציני, בעיות נשימתיות, היווצרות של קרישי דם, ריפוי איטי, זיהום באזור הניתוח, צלקות המתעבות או מתרחבות בשל איכות עור נמוכה, הצטברות של נוזלים המצריכה ניקוז, פתיחת תפרים לאחר הניתוח, ועוד. בכל מקרה בו אתם מרגישים שינוי בתחושה, חום גבוה או כאבים לא מוסברים, פנו מידית אל הרופאה לטיפול ומניעת סיבוכים.

 

קראו עוד על הגדלת חזה

ליצירת קשר מלאו פרטים
פנייתך התקבלה בקליניקה של דר' דנה אגוזי
אחד מנציגינו יצור עמך קשר בהקדם
דר' דנה אגוזי