סניף תל אביב ראול ולנברג 18 בנין C קומה 2
050-5264265 | לשיחה עם הקליניקה

שחזור שד לאחר כריתת שד מניעתית

סיבות לביצוע כריתת שד

 הסיבה הנפוצה ביותר היא כמובן מחלת הסרטן. מדי שנה מאובחנות בישראל 5000 נשים עם סרטן השד. מדובר במחלת הסרטן השכיחה ביותר בישראל. מרבית הנשים שמתמודדות עם סרטן השד, אין בעבר משפחתן היסטוריה רפואית של המחלה. אך יש לא מעט נשים שכן מתמודדות עם היסטוריה זו ומבקשות להימנע מהשפעות המחלה עוד לפני שזו מגיעה אליהן. אחוז נכבד מאותן נשים נאלצות לבצע כריתת שד כחלק מהטיפול במחלה.

ביצוע בדיקות גנטיות וכריתה מניעתית

בשנים האחרונות, המודעות לתפקיד הנכבד שמשחקת הגנטיקה במחלה הלכה וגברה, ואמנם רק 5%-10% מהנשים החולות הן נשים שירשו את המחלה, אבל לצערנו הגנטיקה לא משקרת, ובמידה והגן קיים אצל אב או אם, יש אחוז מעורר תדהמה של 50% שאותו גן פגום יעבור גם אל אותה אישה ואל ילדיה, מה שמוביל לא אחת לבחירה בכריתה מניעתית.

הכריתה המניעתית עלתה בשנים האחרונות לכותרת כאשר כוכבת הקולנוע אנג’לינה ג’ולי חשפה כי עברה כריתה כזאת לאחר שגילתה שהיא נושאת בגופה את הגן האחראי לסרטן השד והשחלות. ג’ולי ספרה כי הרופאים העריכו כי קיים סיכוי של 87% שג’ולי תלקה בסרטן השד ולכן היא ביצעה את הליך הכריתה, ובעקבותיו גם הליך שחזור שד באופן מיידי. הכריתה המניעתית היא הליך נועז  שעדיין גורם לרבים להרים גבה על הבחירה, אך  מדי יום מתווספים מחקרים וראיות נוספות המוכיחות כי מדובר בהליך שיכול להציל חיים ומונע מן המחלה להגיע כמעט לחלוטין. הכריתה המניעתית מתבצעת לאחר אבחון גנטי וזיהוי הגן הפגום בגוף ויכולה לכלול גם כריתת רחם על מנת למנוע את הופעת סרטן השחלות.

אחת הדרכים להתמודד עם מחלת סרטן השד עוד לפני שזו מופיעה, היא באמצעות כריתת שד מניעתית. כלומר, ניסיון לפתור את המצב עוד בטרם הוא הופיע. כשהפתרון המלא הוא, לכרות את השד המקורי ואז לעבור ניתוח שחזור שד חדש. המדע היום מאפשר לכרות את השד ולאחר מכן, הן יכולות לעבור ניתוח שחזור שד מחדש, כך שהכריתה מקטינה באופן משמעותי את הסיכוי לחלות בסרטן השד. בדרך כלל, נשים אשר יש בעבר משפחתן היסטוריה רפואית של המחלה והן נמצאות בקבוצות הסיכון הגבוהות ביותר, הרי שהן מבקשות לעבור את הניתוח הזה.

לפני שנסביר בקצרה כיצד הוא מתקיים, חשוב לומר לא מדובר בניתוח פשוט. זהו ניתוח שיש לו השלכות גופניות ונפשיות מרחיקות לכת. נשים רבות צריכות להתמודד עם תוצאות הניתוח בעזרת פסיכולוגים ויועצים, שכן עבור כל אישה, השד מהווה סממן נשי בולט וחשוב, ואם הן נאלצות לכרות אותו, זה עלול להביא למצבים לא פשוטים, בוודאי אם זה נובע מחשש לחלות במחלה כמו סרטן השד.

שחזור שד

כיצד מתבצע ניתוח כריתת שד

ניתוח כריתת שד מתבצע אחרי בדיקות של רופאים, ממוגרפיה וכן בדיקות נוספות כגון MRI, ואולטרא סאונד. הרופא כמובן יעבור על התיק הרפואי של האישה ויבחן מה הייתה ההיסטוריה הרפואית של בנות המשפחה. כמו כן, הוא יבחן האם מוטציות גנטיות כגון BRCA 2, BRCA1 , קיימות אצל האישה או מבנות המשפחה.

לאחר מכן יתבצע הניתוח. ניתוח כריתת שד אינו שונה משאר הניתוחים הפלסטיים. מדובר בניתוח בהרדמה מלאה כמובן, הוא לוקח מספר שעות, ובסופו האישה נדרשת לתקופת החלמה. במהלך הניתוח הרופא יכרות את השדיים של האישה ויכסה את האזור בתחבושת על מנת שלא יזדהם.

בשלב השני של הטיפול יתבצע ניתוח שחזור שד. הניתוח יתבצע לאחר בנייה של מודל בהתאם לגוף האישה. הניתוח יכול להתבצע בשני מסלולים, מסלול אחד זה ניתוח באמצעות השתלת שתלי סיליקון, והמסלול השני מתבצע באמצעות רקמות עצמיות של האישה. חשוב להבין, שני הניתוחים נחשבים מוצלחים, שניהם יכולים להתאים לצרכי האישה ויכולים להעניק לה מראה יפהפה. בשני המקרים, הרופא יבחן את צרכי האישה ומבנה הגוף שלה, וביחד איתה הוא יקבע איזה מבין המסלולים מתאים לה.

לרוב ניתוחים פלסטיים לשחזור שד עם סיליקון, מתאימים יותר לנשים שמראש לא עברו הקרנות, וכן לנשים בעלות מבנה גוף רכז עם מבנה שד מקורי לא גדול.

החזה הנשי לא אחת מגדיר ויוצר זהות נשית ומהווה חלק חיצוני חשוב ובונה בטחון אצל (כמעט) כל אישה.

שמירה על הזהות המגדרית

תחושת הביטחון והזהות הנשית היא כנראה הסיבה המרכזית בגללה בוחרות נשים לבצע כיום ניתוח לשחזור שד, לאחר כריתה. אין ספק שמחלת הסרטן, בין אם כבר תקפה את הגוף ובין אם רק מאיימת, היא מחלה המשתלטת על הזהות ולעתים מסוגלת אף לטשטש אותה, כאשר לעתים רבות הליך כריתת השד רק מעצים את המצב ויכול לגרום לתחושות מכבידות של חוסר בטחון, חוסר שלמות ואף דיכאון. הליך שחזור שדיים יכול לנטרל מעט את התחושה הקשה ולאפשר לחולות לשמר את זהותן בתוך התקופה המורכבת.

לקחת את השליטה בחזרה לידיים

חולי סרטן רבים מצהירים כי תחושת אובדן השליטה המגיעה עם המחלה מהווה את אחד הקשיים המנטליים העיקריים המתלווים לתקופה, ויכולה להיות לעתים אף קשה יותר מן התחושות הפיזיות. שיחזור שד מאפשר לנשים לקחת את השליטה על המחלה בחזרה לידיים שלהן, ובעצם להצהיר שלמרות שהמחלה (או הגנטיקה שלה) שדדו משהו מאיתן, הן יאבקו על מנת להחזיר את אותו חלק, שלם יותר, ובעיקר – בריא.

שחזור שד לאחר כריתה

בעבר, נשים רבות לא היו בוחרות לבצע שחזור שד לאחר כריתה, כאשר לרוב הסיבות היו סיבות של חוסר מודעות גרידא. נשים קבלו על עצמן את גזר הדין של הכריתה מבלי לדעת שיש הליך שיכול להתבצע אפילו מיד לאחר הכריתה ולשחזר את השד באופן מושלם. כיום, הן בעקבות הפרסום והמודעות שהביאה אנג’לינה ג’ולי, והן בעקבות מאמצים נרחבים של האגודות השונות למלחמה בסרטן ברחבי העולם, ניתן להבחין במודעות הולכת וגוברת לכל רבדי התופעה – לבדיקות עצמיות, MRI  וממוגרפיה לאיתור מוקדם של המחלה, אבחון גנטי ועוד.  הליך השחזור מאפשר לנשים שעוברות את ההתמודדות הקשה עם המחלה או האבחון הגנטי, לבחור בכריתה מצילת חיים ועדיין לשמור על הזהות הנשית שלהן, על הביטחון העצמי ובעיקר- על בריאותן.

 למידע נוסף על ניתוחי חזה

ליצירת קשר מלאו פרטים
פנייתך התקבלה בקליניקה של דר' דנה אגוזי
אחד מנציגינו יצור עמך קשר בהקדם
דר' דנה אגוזי